Doba je stále rychlejší a rychlejší, co trvalo dříve týdny, dnes je uskutečněno za pár dnů a někdy ihned. I koupelnách je poznat, jak se vše doslova „kalupem“ žene kupředu. Zákazníci vyžadují po prodejcích co nejkratší nákupní dobu především u van a baterií. Žádné čekání na dodávku, zboží si chtějí vyzvednout hned ze skladů. Zařizování koupelen se plánuje přes internet. Až potom následuje návštěva studia, kde si zákazník pouze ověřuje své řešení a ihned objednává zboží. Ještě nedávno se všechno rozkreslovalo na obchodním místě, protože lidé neměli potřebné informace. Dnes se prodejci musí mít hodně na pozoru, neboť zákazníci přesně vědí, co chtějí a ve svých plánech a ve vyhlédnutém zboží se dobře orientují.
Už i Češi vědí, že bez moderního designu se koupelna neobejde a kvůli němu jsou ochotni i slevit z funkčnosti zařízení.
Stěny koupelen
Mezi keramickými obklady hrají prim velké obdélníkové formáty nebo naopak drobné mozaiky. V oblasti dekoru se zvyšuje zájem o imitaci kamene a dřeva, která je díky digitálnímu tisku více než věrohodná. Veliký zájem je o kombinaci bílé a černé, ale jinak se barvy tlumí do lehce pastelových a neutrálních odstínů. Dekorativní listely jsou na ústupu. Když už je někdo zvolí, tak se vybírají skleněné nebo kontrastní k ostatnímu obkladu. Stále populárnějšími se stávají kombinace několika formátů obkladu nebo varianta matný a lesklý povrch dohromady.
Oblíbené jsou skleněné, kamenné a kovové obklady. Sklo je použitelné i v podobě velkých tabulí, zvláště, když je zdobené grafikou. Koupelny se obkládají i dekorativními panely, jejichž základ tvoří teplu a vlhku odolná MDF deska a povrch je opatřen speciální fólií. Není problémem dekorativní panel pokrýt 3D frézováním, které opravdu oživí mnohdy jednolitě staticky působící koupelnu.
Vybavení koupelen
Zájem o vany a sprchové kouty je víceméně vyrovnaný. Nákup se liší podle složení domácnosti. Lidé s odrostlejšími potomky a starší generace volí sprchový kout, kdežto mladší a mladé rodiny s dětmi dávají přednost vanám. Ty jsou také vyhledávány při rekonstrukci jádra v panelovém domě, kde nahrazují z důvodu pohodlí původní sprchový kout.
Celkově se dá říci, že se upouští od levných van a trendem se staly střední a dražší kategorie designově řešené. Nejčastější délkou vany je 170 cm, což je dáno velikostmi koupelen ve městech a převažujícími rekonstrukcemi nad novou výstavbou. Ještě větší posun k luxusu zaznamenává prodej sprchových vaniček, což je spojeno s oblibou plochých modelů o hloubce 2,5 cm, které se dají dobře vestavět do úrovně podlahy.
O barvách u van a vaniček nemá smysl dlouho mluvit, protože jednoznačně převládá bílá. V některých designových koupelnách lze objevit černou vanu, ale to je opravdu výjimečná situace. Nad smaltem vede jasně akrylát. Nepůsobí tak chladně, snadno se ošetřuje a nabízí mnoho tvarových variací.
Když umyvadlo, tak jednoznačně „in“ jsou ta propojená se skříňkou, která by měla být vybavena zásuvkami. Jednoznačné oblibě se těší umyvadla hranatá a symetrická, jež působí opticky menším dojmem. Velká poptávka je i po typických umyvadlech s velikou vnitřní hloubkou, ve kterých se velmi dobře ručně pere.
Své místo na slunci si vybojovala i umyvadla v desce, která se hodí do velkých koupelen, ovšem ani ty malé nemusí přijít zkrátka, protože tvarová variabilita těchto modelů je nepřeberná. Výhoda umyvadel v desce je jasná – maximálně využitý prostor a velká odkládací plocha nejen na kosmetiku.
Také u baterií se lidé soustřeďují na kvalitu. Mezi tvary je upřednostňován hranatý design a kovové páky a rozety. Prodávají se i baterie řízené elektronicky a některé lze ovládat přes internet. Ty dovolují přípravu absolutního pohodlí „na dálku“- těsně před příchodem domů si napustit vanu příjemně teplou vodou.
Mezi barvami koupelnového nábytku jasně vede bílá. Lidé se ale stále častěji shánějí po barevných lacích, dřevodekoru, laminu nebo fólii. Když barevné ladění, tak se volí světlé jako je slonová kost a vanilka. Mezi dřevy jsou nejoblíbenějšími dub, švestka, wenge, bříza, ořech a jasan. Není problém povrchy nábytku opatřit grafikou.
Prakticky žádný posun oproti době minulé nezaznamenala kategorie koupelnových doplňků. Tak se aspoň změnila jejich organizace. Kosmetika zmizela z drátěných košíků do skříněk s organizéry a koše na prádlo bývají zabudovány v nábytku. Zvýšil se hlad po úložných prostorech, proto se v koupelnách objevují kromě skříněk pod umyvadlem i komody a soustavy polic. I úchytky prošly rozvojem a roste zájem o ty zapuštěné do plochy a o dotykové otvírání.
Konzervativní je osvětlení nad umyvadlem - stále v podobě zářivky. V koupelnách se pomalu objevují zrcadla podsvícená LED diodami, někdy i v různých barvách. Pásky s LED diodami se často umísťují na nábytek, aby koupelna získala trochu jinou atmosféru…